Droge mond

Droge mond

Heeft u vaak last van een droge mond? Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een droge mond, bijvoorbeeld na langdurig spreken of bij stress. Maar u kunt er ook langdurig of blijvend last van hebben. Langdurige of blijvende monddroogheid kan slecht zijn voor uw gebit en mondslijmvlies.

Oorzaken van een droge mond

Een tekort aan speeksel is de oorzaak van een droge mond. De speekselklieren geven bijvoorbeeld onvoldoende speeksel af. Ook kan het speeksel door verdamping uitdrogen bij ademhaling door de mond. Onvoldoende afgifte van speeksel kan ontstaan door:

Het gebruik van medicijnen

Honderden medicijnen hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd in de afgifte van speeksel. Dit zijn vooral medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling tegen hoge bloeddruk (antihypertensiva), hartritmestoornissen of medicijnen zoals antidepressiva, slaap- en plasmiddelen. De medicijnen tasten de speekselklieren zelf meestal niet aan, maar remmen alleen de speekselafgifte.

Praktijk sfeerbeeld

Ziekten

Een droge mond kan optreden bij uitdroging door koorts of diarree. Ook iemand die lijdt aan een suikerziekte en het nog niet goed onder controle heeft, kan klagen over dorst en monddroogheid. In deze gevallen is de klacht tijdelijk. Zodra de ziekte is genezen of de suikerziekte onder controle is, verdwijnt de droge mond. Blijvende monddroogheid komt voor bij mensen die lijden aan bijvoorbeeld aids of het syndroom van Sjögren (chronische ontsteking van de traan- en speekselklieren). Bij hen kunnen de klachten over monddroogheid wisselen, maar geheel verdwijnen doen ze nooit. Bij het syndroom van Sjögren neemt de monddroogheid met de jaren zelfs toe.

Bestraling

Door radioactieve bestraling van een gezwel in het hoofd of in de hals kunnen de speekselklieren onherstelbaar worden beschadigd. Dit resulteert veelal in blijvende, ernstige monddroogheid.

Praktijk sfeerbeeld

Bestrijden droge mond

De gevolgen van een droge mond kunt u, afhankelijk van de oorzaak, op verschillende manieren bestrijden. Overleg met uw tandarts welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Moet ik vaker naar de tandarts?

Iemand met een droge mond moet ten minste één keer in de drie maanden naar de tandarts of mondhygiënist gaan. Alleen dan kan beginnende aantasting van uw tanden en kiezen tijdig worden onderkend en verdere aantasting worden voorkomen. Vooral bij ernstige monddroogheid kan deze aantasting zo snel gaan, dat de ontstane schade bij de periodieke controle zeer moeilijk of zelfs niet meer te herstellen is.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Mondzorg Sittard-Geleen? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 – 1515.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00
dinsdag08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00
woensdag08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00
donderdag08:00 - 12:00 | 13:00 - 17:00
vrijdagGesloten
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Dr. H. van der Hoffplein 1
Geleen 6162BG
Route

Patiëntervaringen

964 reviews · ⭐ 8.9 gemiddeld

Zeer goed

Snel geholpen, op tijd, heel vriendelijk; een zeer goede ervaring. Heb nooit klachten bij deze praktijk, heel tevreden.

Professional, friendly and very helpful dental practice.

Very friendly and professional staff. They took the time to explain my treatment plan, the costs involved, and answered all of my questions clearly. Communication was excellent and I felt well informed throughout the process. I would definitely recommend Mondzorg Sittard-Geleen to others looking for professional dental care.

Geweldig

Echt vriendelijk en professional.

Professioneel personeel

Snel en goed geholpen Kleine problemen worden gelijk opgelost Je hoeft er geen nieuwe afspraak voor te maken

Goede tandarts.

Hier wordt ik altijd goed geholpen.

Goed geholpen

Zeer vriendelijk en goede uitleg

Goed.

Graag meer uitleg wat jullie gaan doen.

Zeer fijne praktijk

Ik wordt hier altijd goed behandeld

Fijne ervaring

Goed

Zeer behulpzaam en professioneel

Vriendelijk, proffesioneel

Professionele ervaring

Duidelijke uitleg wanneer er iets moet gebeuren en ze nemen de tijd voor je. Ook hebben ze verschillende manieren om de tanden schoon te krijgen dit hoef dus niet altijd pijnlijk te zijn. Tip: blijf samenwerken, wissel elkaar af en blijf bijscholen.

Uitstekend prettig

Duidelijke uitleg, beantwoord vragen rustig,neemt de tijd om je gerust te stellen

Heel fijn gevoel

Heel attent met mij, alles uitleggen, heel snel geholpen

Geen lange wachttijd in de wachtkamer, en de halfjaarlijkse controle is ook weer goed verlopen.

Weer een prettige controle gehad en een beetje tandsteen verwijderd. En uitleg gekregen voor de volgende halfjaarlijkse controle.

Prima geregeld

Nvt

vriendelijk en professioneel

vriendelijk, op tijd, professioneel en luisteren naar de klant

Prima faciliteiten en bekwaam.

Was op zoek naar een nieuwe praktijk en werd snel geholpen.

Duidelijk en direct

Gewoon zeggen hoe het gebit er voor staat en wat er moet gebeuren. Duidelijkheid vindt ik belangrijk zodat je zelf een keuze kunt maken.

Word hier altijd goed geholpen

Ik word hier altijd goed geholpen alleen jammer dat je steeds wisselende tandartsen en mondhygiëniste krijgt als je graag op je vrije dag wilt komen

Uitstekend

Pleun legde mijn dochter heel rustig en duidelijk uit hoe ze het beste kon poetsen en ondanks haar beugel de tanden goed schoon kon houden. Mijn dochter voelde ze echt bij Pleun op haar gemak. Ze kreeg ook veel complimentjes over wat ze al goed deed. Op deze manier zullen kinderen het bezoek bij een tandartspraktijk echt als een positieve ervaring opslaan.

Professional treatment and very friendly staff.

i am very satisfied with my visit. the staff was friendly, professional and clear in their explanation.

Tevreden

Alles verliep naar wens. Afspraak was precies zoals gepland. Er wordt oprecht naar je geluisterd.

goed

vriendelijk en behulpzaam

Hele fijne ervaring, top .

Hele fijne ervaring gehad . En Bas bedankt , en succes verder . Mvg Johan Ankiewicz

Goed deskundig en snel

Goede analyse van mijn gebit. Heldere vervolgstappen en zeer vriendelijk. Deskundige specialisten